§1 NAVN OG HJEMSTED
Foreningens navn er “Fredericia Fotoklub”, forkortet FFK. Foreningens hjemsted er Fredericia.
§2 FORMÅL
Klubbens formål er at skabe et fællesskab for fotointeresserede og at tilbyde aktiviteter, der udvikler medlemmernes evner og interesse for fotografi.
§3 MEDLEMSKAB OG KONTINGENT
Som medlem optages enhver fotointeresseret.
Indmeldelse sker ved henvendelse til foreningens formand, der underretter foreningens kasserer, som herefter opkræver kontingent – når kontingentet er betalt, er man optaget som gyldigt medlem.
Ved indmeldelse efter 1. juli i et år, betales kun ½ årskontingent for at blive optaget i foreningen.
Ved indmeldelse efter 1. november i et år, betales kun et gebyr på 50,- for at bekræfte medlemskabet.
Hvert år i starten af januar opkræves medlemmerne det af generalforsamlingen vedtagne kontingent. Kontingentet skal være klubben i hænde inden udgangen af januar måned.
Hvis det opkrævede kontingent ikke betales rettidigt, ophæves medlemskabet af foreningen.
Foreningens bestyrelse kan ekskludere et foreningsmedlem, hvis bestyrelsen vurderer, at medlemmet modarbejder eller miskrediterer foreningen og dens formål. Bestyrelsen skal forud for en eventuel eksklusion have haft det pågældende medlem til høring i bestyrelsen.
§4 GENERALFORSAMLINGEN
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af februar måned.
Generalforsamlingen indkaldes senest 4 uger før afholdelse, på foreningens Facebook gruppe (Fredericia Fotoklub – medlemsside: www.facebook.com/groups/fredericiafotoklub) samt på foreningens hjemmeside (www.fredericiafotoklub.dk).
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen. Kun de forslag, der rettidigt er indgivet til formanden, kan behandles på generalforsamlingen.
Indkomne forslag, forslag fra bestyrelsen samt budget og det reviderede regnskab, fremlægges senest 8 dage før generalforsamlingen på foreningens Facebook gruppe (Fredericia Fotoklub – medlemsside: www.facebook.com/groups/fredericiafotoklub) samt på foreningens hjemmeside (www.fredericiafotoklub.dk).
Alle forhold på generalforsamlingen afgøres ved simpelt flertal iblandt de fremmødte, dog med undtagelse af det i §9 nævnte forhold. Kun medlemmer, der ikke er i restance, har stemmeret.
DAGSORDEN
- Valg af dirigent. (Dirigenten vælges blandt de fremmødte udenfor bestyrelsen)
- Formandens beretning.
- Fremlæggelse af det reviderede regnskab til generalforsamlingens godkendelse.
- Indkomne forslag.
- Fremlæggelse af budgetoverslag til generalforsamlingens godkendelse.
- Fastlæggelse af næste års kontingent.
- Valg til bestyrelsen:
- Valg af to bestyrelsesmedlemmer lige år, hver for en toårig periode.
- Valg af tre bestyrelsesmedlemmer ulige år, hver for en toårig periode.
- Valg af to bestyrelsessuppleanter, hver for en ét årig periode.
- Valg af første suppleant.
- Valg af anden suppleant.
- Valg af en bilagskontrollant, for en ét årig periode.
- (under dette punkt kan der ikke stilles forslag til beslutning)
§5 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes på bestyrelsens foranledning, med angivelse af de emner eller forslag, der ønskes behandlet.
Ekstraordinær generalforsamling skal desuden afholdes, når mindst halvdelen af klubbens medlemmer skriftligt fremsætter anmodning herom til bestyrelsen, med angivelse af de emner eller forslag, der ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest 1 måned derefter.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 1 uges varsel på foreningens Facebook gruppe (Fredericia Fotoklub – medlemsside: www.facebook.com/groups/fredericiafotoklub) og foreningens hjemmeside (www.fredericiafotoklub.dk) samt på mail direkte til medlemmerne, med angivelse af dagsorden.
Kun medlemmer, der ikke er i restance, har stemmeret.
§6 BESTYRELSEN
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, kasserer og sekretær.
Foreningen tegnes overfor tredjemand af formanden, kassereren og et bestyrelsesmedlem.
Indkaldelse til bestyrelsesmøder foretages med mindst syv dages varsel via bestyrelsens Facebook gruppe (Bestyrelsen – Fredericia Fotoklub: www.facebook.com/groups/918193061655205).
Alle afgørelser foretages ved stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsens beslutninger er kun gyldige, hvis mindst tre medlemmer af bestyrelsen er til stede hvoraf de to skal være formand og kasserer. Bestyrelsesmedlemmer kan deltage virtuelt i et bestyrelsesmøde og alligevel deltage i eventuelle afstemninger.
Foreningens to suppleanter deltager i bestyrelsesmøder, men har ikke stemmeret i situationer, hvor beslutninger skal tages på baggrund af afstemning i bestyrelsen.
§7 REGNSKAB
Regnskabet følger kalenderåret. Kassereren eller formanden kan gyldigt kvittere for alle indbetalinger. Alle udgifter over 1.000 kr. godkendes af formanden og kassereren i forening. Ved regnskabsårets udgang udarbejdes et driftsregnskab og en status, der underskrives af kassereren og formanden og derefter forevises bilagskontrollanten.
§8 REVISION
Bilags kontrollanten vælges for et år ad gangen. Bilags kontrollanten skal gennemgå foreningens regnskab kritisk og talmæssigt, og skal forvisse sig om, at de anførte aktiver er til stede.
Uanmeldt kasseeftersyn kan foretages af bestyrelsen.
§9 OPLØSNING AF FORENINGEN
Foreningen kan kun opløses efter forslag fra bestyrelsen eller 1/3 af foreningens medlemmer. Opløsningen vedtages på ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, hvis 2/3 af de fremmødte skriftligt stemmer herfor. FFK’s midler tilfalder i tilfælde af opløsning SDF (Selskabet for Dansk Fotografi).
Nærværende vedtægter er revideret og vedtaget på ordinær generalforsamling d. 22. februar 2024